Monday, December 29, 2008

* Kiki Lala *

Haaa..sekarang cik nemo dah bley ceritekan kenapa cik nemo ditinggalkan itu ari..abah ke Kemasek untuk amek haiwan peliharaan baru - ANGSA! Itulah surprise kami untuk nadiah ngeh3..masa abah mengeluarkan hasrat hatinye untuk bela angsa, cik nemo dah gerun dek teringt mase2 kecik2 selalu takut dikejar angsa kat umah tokwan. Mau tak takut, disudunye kalau nmpak org yg xdikenali! Cik nemo slalu menyorok blakang Acik Yatie, Ateh ataupon Cik Fadhilah ;p Nanti cik nemo ceritakan kerenah angsa cik nemo yg diberi nama - Kiki dan Lala ;D lain halnye, cik nemo xtakut, tapi cik nemo syg!! Malas dah nk main2 ngan ayam ;p Opps, jap lagi nk ke rumah Adli, ade cukur jambul anak sedarenye..cepat2!


Again..hari ni cik nemo ditinggalkan bersama ucop, abah ke Melaka antar Nadiah. Umie, Yayah dan cik Hasanah menjadi penumpang setia. Bwk cik Hasanah sbb die belum pernah sampai tpt belajar cik nemo tuh. Acik Yatie, Ateh ngan cik Fadhilah dah pernah berjln2 ke sana. Next time abah nk bawak tokki ngan tokwan pulak ;) Cik nemo rase, tokwan kalo pegi, habes disapu beg2 rotan kat gerai2 tuh.



Jumaat lepas cik nemo diberi kebenaran oleh bos untuk bercuti ;D Mmg cik nemo nk bgtau bos, sbb tgh hari jumaat ada kenduri tahlil di Kuala Terengganu untuk sebelah abah. Jadi, adek beradek abah kebanyakan balik, tak terkecuali kami. Jumaat pagi, kami mcm biasa 2 buah kereta bertolak dari Kuantan dan bersarap di Balok. Kemudian cik nemo beralih kereta ke kereta abah sbb Nadiah ngan Yayah nk transit di Kemaman, dan kami meneruskan perjalanan ke KT. Pohon kelapa melambai-lambai sepanjang perjalanan kami..maklumlah, menyusuri Pasific Ocean..lepas tuh, agak jammed biler melalui kawasan masjid tuan guru Haji Hadi, jumaat..pastinya ade ceramah. Lebih kurang pukul 11a.m lebey, kami tiba di KT. Majlis tahlil start lepas jumaat, jadi kami membedal ape2 yg patut dulu ;p Lepas tu kami singgah di rumah Pak Alang, merehatkan diri, mewangikan diri setelah berpeluh satu ari dan solat. Mak Alang sedia mkn ptg pulak! Adeeii..byk betul mkn! Apelagik, rezeki jgn ditolak! ;p







Tepat pukul 6p.m kami bertolak dari umah Pak Alang. Di pertengahan perjalanan, hujan turun rintik2..dah bulan 12 ni..ujan ajelah pantai timur. Dan..dikala itu, cik nemo menyaksikan satu pemandangan sgt indah!




Kami berenti di Dungun umah Su Nor untuk menunaikan solat Magrib dan Isyak. Lepas tu kami bertolak ke Kemaman untuk bermalam di sane. Otw ke Kemaman, cik nemo terlelap, sedar2 dah depan umah tokki. Cik nemo mamai2, bersalaman dgn sume yg ade, termasuklah family Cik Lie yg baru tiba dari KL. Esoknya, cik nemo ikut abah ke umah Tok Chik Berahim tgk angsa belaannya. Fuuhh! Garang! Xjadik amek ;p Lepas Zohor, abah balik ke Kuantan dulu ngan Umie dan Ucop. Sebabnye, cik Hasanah nk drive keretanye sendiri. Jadi cik nemo diberi taklimat xformal oleh Nadiah selaku pengerusi:
Nadiah: Along, mung ngan Yayah satu kreta, aku ngan cik Hasanah satu kreta, boleh?
Cik nemo: Okie aje!

Kami sampai umah lebey kurang 6 petang. Hujan yg mcm xmau berenti menyebabkan kami bertolak lambat. Lepas tuh tgh jln tibe2 cik Hasanah masuk Shell, cik nemo pon belok sekali lah, rupe2nye, nak basuh kaki sbb kene ketik nyamuk! Ahahhahahaa~ Dalam kereta pon nyamuk nk menggatal~

3 comments:

emceejalanan said...

itu dia si rainbow!!~

hidayah *^_^* said...

yeaaaahhhh~

si pelangi yg sgt cumel dan indah!! i like!

sis, bila mau jln2 sini? mandi pantai~

dayana said...

long, mung g tahlil tu?
ramai dop?