Thursday, August 26, 2010

Medical Leave

Hari ni masuk hari kedua aku MC. Dek kerna demam, batuk dan selsema yg xkebah2 sejak minggu lepas. Bak kate org, kire pakej Combo lah kan..dah kater keje TM.. Seksa jugak rase biler keadaan mcm nie..byk keinginan terbantut. Sebab tu lah org ckp, hargailah waktu sihat sebelum datangnya sakit. Dah sakit, baru nak berfikir kesenangan nikmat sihat.

Actually, baru lepas tgk cerita ulangan satu drama nie..ade la sorang pompuan nie, dah bertaubat dan minta diajarkan mengaji. Tibe2 aku menyusun drama aku sendiri dalam awan-awan kosong yg tibe2 muncul ntah dari mana. Tapi cerita nie bukan rekaan, ianya betol dan tiada yg tidak betol hihi..

Di suatu Maghrib yg hening, 14 tahun yang lalu, di kala tengah bersukaria bersama makcik2ku yg kepala otaknya seakan-akan senget spt ank saudaranya jua..

Tokwan: Kak Long, mari mengaji ngan Tokwan!

Sunyi dengan tiba2. Aku pandang engkau, engkau pandang aku. Aku menepuk dahi. Kenapa aku?? Why me?? Muka makcik2ku bagai bersorak keriangan dalam diam. Huh! Bukan aku xtau..semua pon takot mengaji ngan Hajjah Yah yang garang tuh.

Aku: Kak Long blom mandi agik, blom smayang Maghrib..

Dalam hati berdoa agar makcik2ku yg akan dipanggil dan alasanku diterima.

Tokwan: Lepas smayang, marilah mengaji. Tokwan tunggu nyee..

Adus! Suara yg didengari dari sebalik pintu menyebabkan aku rase mcm nk terjelepuk kat lantai.. Perlahan-lahan aku menarik kakiku yg seakan-akan mcm batu yg tersemat di celah2 lantai papan rumah utk ke bilik air. Berkeriang keriot la bunyik tatkala kakiku melangkah.

Haaa! Toink..toinkk.. satu idea melompat tiba2. Bonda! Yeaaahh Bonda lah penyelesaiannya! Hihi..hati berbunga riang. Yes!

Bonda: Haa..tokwan ajok ngaji tuh, gi laaah~!
Aku: errr..klong dok ingtla berenti kat muke surat mane ari tu ngaji kt umoh
Bonda: Ngaji jek lah!

Dush dush kuasa 10! Dah selesai sume, dengan berat hatinye, bawakla Quran depan tok guru yg mukanya mcm mama Nobita bile Nobita dapat markah zero dalam peperiksaannya..

Tokwan: Duduk mmolek skit, bace fatihah dulu..
Aku: Bis..millahirrahma..nirrahim..
Tokwan: Bisss..bunyik skit hurup sin tuh! Kalu bace fatihah pong dok betol, semayang pong dok soh!
Aku: hishh..ni maleh niee..mule2 kene maroh doh! *dalam ati jek la..hihi*

Pastu..aku pon sambung jek laa..bergetor-getor lah sore aku dek kerna takot teramat sgt ngan tok guru tuh.

Tokwan: Doh bakpe pulok ketor bace? Takut ke mender?

Aku tunduk2 malu2 kuceng jek laa yg mampu..

"Kih..kih..kih..kihh.." dengo di sebalik dinding kayu rumah tokwan.

Ciss kek btol! Sah daahh...sah daa..xder dah org lain yg suke khianat aku kalo tak makcik2 aku yg bertige tuh (Acik, Ateh, C.lah).

Itula seba sedikit pengisian cuti skolahku di kampong bonda.

Lain pulak citenye di kampong ayahanda. Arwah tokwan aku ni mmg tok guru mengaji sepenuh mase. Dah abes anak murid die balik..siaplaaa..cucu die nie laa die panggil..ini siap ngan rotan buluh yg dah terbelah kat ujung tuuu..sapela mangsanye pon aku xtauu~ tapi yg pasti dah ramai anak murid die yg baye2 aku, aku tgk sok sek sok sek meleleh air mata, terinjut-injut bahu tuh mengaji..

Arwah tokwan: Mane kaklong dayah aaaaa? Mari! Mengaji ngan tokwan! *sambil ketuk2 rotan die kat atas lantai dengan bersungguhnye*
Aku: Comiinnggg!!

Chewaahh..aku xder la speaking omputih pon, kang mau kene lempeng mentah xpasal2! *uish, kecur liur plak teringt lempeng nyior bonda* tapi nak menunjukkan bahawasanya, aku xtakot pon mengaji ngan arwah tokwan ;D pelik, tokwan yg xder rotan aku takot giler..yg ade rotan, aku xtakot langsung, suke lagik ade hihi..entah..magik ker?

Itu belom masuk citer mengaji ngan bonda dan ustazah. Tapi ape2 pon, aku nk ucapkan terima kaseh kerana marah pada aku di tika dan kala itu. Kerna, aku adalah aku yang sekarang!

Al-fatihah buat arwah tokwan dan tokki..

No comments: