Monday, March 2, 2009

* Terfikir.. *

Panggilan untuk ke satu tempat di ptg Isnin yg agak mendung membuatkan hati bercampur-baur. Gembira, sedih, sayu, insaf..semuanya melengkapi equation yg dirangka sendiri di ruang minda cik nemo..Kenapa? Persoalan yg bertalu-talu meluncur laju di mulut si pencerita. Dan di dalam usaha mencari jawapan kepada persoalan2, tiada istilah "meluncur laju" di minda cik nemo. Kenapa ni?? I suppose to know the answer!! Soalan senang pon xkan xbley jawab hidayah! Being a Muslim, you are suppose to know! Ah, jahilnya aku..sedih dengan diri sendiri sambil bermonolog sendirian.


Kesibukan yg melanda kadang2 membuatkan kita lupa kepada tugas2 utk melengkapkan kehidupan sbg seorang Muslim. Eh, aku solat ape! *Dimana-mana pon kita, solat jgn tinggal! Pesan seorang bapa kpd seorang anak. Walau siape pon kite, solat tetap solat! Pesan ayah kedua cik nemo* Ya, aku ingat pesanan itu, dan akan diingati sampai bila2. Tapi, aku lupa..solat bukan sekadar solat..aku lupa untuk mencari isi tersirat di sebalik pesanan2 keramat tu.


Sibuk ker aku?

FYP? Nak salahkan FYP? Ker..FET yg mengenalkan dunia FYP buat penghuni2nye? Ataupon supervisor yg kdg2 sedikit menekan ketenangan jiwa? Ah, alasan! Sape2 pon xsalah, yg salah hanyalah seorang..tak lain dan tak bukan..AKU sendiri! Aku yang sengaja mencelah dengan pelbagai alasan yang direka-reka. Apa-apa yang terjadi, insan pertama yang patut terjah di ruang legar minda ialah diri sendiri. Nak salahkan syaitan laknatullah? Hahahaha... bukankah makhluk Tuhan itu dah bersumpah untuk menyesatkan manusia. Lupa? Nak salahkan sbb kita umat akhir zaman? Tak ade Rasulullah sbg pemimpin? Lupa lagi? Umat akhir zaman umat yang special! Orang kate, tak kenal maka tak cinta. Tapi kita tak kenal pon pesuruh Allah tu, masih boleh melaksanakan ajaran-ajarannya. Tak ke istimewa tuh?


Setiap yang terjadi pasti ada hikmah di sebaliknya. Kesilapan menjadikan kita lebih berhati-hati dalam setiap gerak geri. Masih ada ruang kemaafan sekiranya kita membuka ruang untuk diri sendiri untuk berubah. Pintu taubat sentiasa terbuka buat mereka yang inginkan diri mereka dilabel sebagai..umat ISTIMEWA.

No comments: