Tuesday, September 4, 2012

Salam Aidilfitri!

Sedar tak sedar dah pertengahan Syawal rupanya!
Motif baru buat entry raya? 
Malas menaip. Ya. Pasti! Hehe..

Cepatnya masa berlalu. Life back as usual...balik KL, kerja..bla...bla...bla...oh bilelah masanya xperlu nk balik KL? hehe...Seperti puasa, raya tahun ni juga merupakan raya pertama pegang status sbgai isteri.. banyak sangat bezanya dengan tahun2 sbelumnya..kalau dulu hanya berfikir tentang keluarga sendiri saje, tapi tahun ni, bertambahnya keluarga baru dalam hidupku..

Tahun ni, aku bgtau kat my lifetime drebar yg aku nk beraya sebelah mertua. Walaupon my lifetime drebar xdecide apa2...aku tulun decide kan dahulu hehe...bukan apa, selama hidup 25 tahun, beraya bersama keluarga tercinta, tahun ni nk rasa kelainan sikit....sikit aje, pasalnye xsampai 10 minit jer pon ke umah mertua...tp pengalaman dan perasaan tu, sukar nk diceritakan...iyelah, biase pagi2 raya..siap2 nk smayang raya nmpak muka bonda, ayahanda...kali ni, pas smayang raya bg salam toleh kanan, nmpak jasad ibu mertua..suasana masjid pon lain...jemaah2 nya pon lain...kalau di surau kat umah tu...pusing2 tgk Cik Dah, pusing2 nmpak Cik Bee, paling2 nmpak Cik Zah...(aihh..nk sebut nama ramai2 sampai esok xabeh..) kire senang, kebanyakannya aku kenal....tak macam di masjid Semambu...

Tapi, dalam pada terasa mcm alien sbb org2 duk pandang2 jeling2...pusing2 belah kiri nmpak cm kenal....aku toleh2 lebey kurang, isk...kang die kabo aku ngintai pulak...pusing depan balik...iskk...xleh jadi! Betul2kan sejadah sambil jeling2...sah! Aisehhh...tp aku lupa pulak namanya!

Cik nemo: Eh akak!! (cover2...sambil tepuk2 peha..sampai skrg namanya aku lupa)
Akak sebelah: Laaaa!! Kaklong rupanya!! Raya sebelah sini ker??

Bermula lah pok pek pok pek di dlm masjid....oh sgt excited sbb akhirnya ada juga manusia yg kenal aku di dunia Semambu ni! ngeh3....

Cik nemo: Mak, ni la kakak ipar kawan endy...gondok... (muka bangga sbb boley kenalkan kt mak lg tuh...ngeh3)
Mak: Hooo...menantu Mok Ngoh ker?
Akak sebelah: Haa....ye2.....

Oh ibu mertuaku,
Setiap genap pelusuk Semambu die kenal.....itulah dia....

Itu cerita di pagi raya. Malam raya, lain pulak ciriteranya! Siangnya aku membuzikan diri di rumah umie, buat  persiapan utk raya esok harinya...kalau stail umie, mmg die tak suka buat mlm2....die kabo, mlm2 waktu untuk berehat...isi2 kueh raya dalam balang je...sambil takbir raya hehe...jadinya siang2 ari kami dah bertapa kat dapo...buat rendang, rebus nasi impit..bla...bla...bla...tahun nie aku amek part buat kerja yg perlu duduk jek dan xperlu ke sana ke mari! yg kehulu kehilir tu bagi kat cik yayah kite yg cergas dan cerdas hehe..! My lifetime drebar pulak aku suh dia ke umah mak, kemas apa2 yg patut..teman mak beli brg2 dapo...mlm nnt aku ke sana bantu yg mana2 belum settle...haa..itulah kelebihan kawen ngan org dekat2 ni ;)

Malam harinya, selepas isyak, aku ke rumah mak..tgk ruang tamu dah beres dikerjakan my lifetime drebar...yg tinggal hanya nk mop dan lap2 aje...mak pulak tak berapa sehat mlm tu...sampai2 jer nmpak mak terbaring nyenyak atas sofa...aku terus ke dapo untuk bersilat di sana...naseb aku baik mlm tu...aku xbersilat seorg diri...ditemani birasku, Kak Gee..pelbagai aksi dan bunyi lah yg dapat dikesan tanpa menghiraukan suami masing2 yg sibuk memesin kelapa dan mewangikan bahagian depan rumah...dan yg pasti mak tak terkejut sikit pon dengan kebisingan melampau kami ber4! hebat tak kami? hihi...tepat pukul 1 pagi, kami menyandar di sofa sambil mengisi kuih dan kerepek ke dalam balang-balang..fuhh! wat a very tiring day!

Apa-apa pon, maseh tak terlambat untuk mengucapkan Salam Aidilfitri buat semua kan! Selamat Hari Raya dan Maaf Zahir Batin, ikhlas dari saya...mudah mudahan diberkati seluruh kehidupan kita insyaAllah...

No comments: