Friday, September 21, 2012

Merdeka!

106..106!! *kuk...kuk...kuk..pintu tebal dilekuk-lekuk*
Sila bukak pintu skrang!
106....106!!!
Bukak pintu skrang!

Tersentak. 
Terjaga.
Err..berat sungguh tgn org sbelah yg suke sgt sentuh lil' jr. nya...
Eh bunyi ape mende tu...? Mimpi ker aku? Jap2...dengo skali lg...
Eh takkan room service pagi2 buta ni..jeling tingkap nmpak gelap..kol bape nie..
Wah...nyenyaknya org sebelah dgn selimut tebalnya!

Bunyi itu berterusan..
Nak kejut abg ker? Takpelah kot...bukan bilik kami pon....

*********************************************************************************

Cuti merdeka itu ari mmg fully utilized! Letih die terasa seminggu..mana taknya..berjalan sakan..al-kisahnya abg long a.k.a. my brother in law ajak bersama2 konvoi ke Port Dickson untuk beraya di rumah Mak Long a.k.a kakak mak mertuaku...jadi Khamis mlm tu lebih kurang pukul 1.00pagi, abg long, kak gee dan mak sampai...dan aku yg sememangnya kaki tido awal, dah lena dibuai mimpi.... hihi....nk bgn awal ok...

Pagi tu awal2 lagi aku dah bgn...siapkan mkn pagi...aku dah prepare lauk di mlm arinya, pagi kira nk tanak nasi jek...pastu aku buat acar sikit...ari raye kan...buat ns minyak special sket utk dibawa ke umah tamu...pasal sedara2 lain prepare sikit2 sorang juadah yg nk dibawa ke umah mak long...takkan aku nk pegi tgn kosong pulak...lgpon ni lah first time sejak aku kawen aku ke rumah mak long..time buat acar, aku dihadap oleh mak ngan kak gee yg baru bgn...oh byk sungguh komen dari masterchef beso tu hihihi...ilmu tu...kene share..aku suke blajar cara2 lain selain dari cara yg diajar umie...tambah knowledge gitew org kabo... itulah..ibu mertuaku..hehe...

Kami sampai di PD lebih kurang pukul 10.50pagi, terus ke homestay yg ditempah kak gee. Bukan apa, bila ramai2 ni, kami sepakat taknak susahkan mak long..rupanya selang berapa lorong aje rumahnya ngan rumah mak long...mak dan amar prefer to stay umah mak long...dipendekkan cerita, my lifetime drebar dah siap kros kros di tgh ari buta..tuan punya rumah call kak gee untuk 'menghalau' kami dgn cara baek gitew...die pegi buh nama kami dengan 2 buah lagi keluarga di hari dan waktu yg sama...oh nooo....mane kami nk tido? kate tuan rumah, die akan pulangkan balik duit kami yg dibayar FULL..dan counter offer ngan kami - tido di kondonya FREE *wah! excited!* dekat Tg.Keling MELAKA....dush...dushhh...ok...mmg tak la kan....

Dipendekkan cerita...lepas Jumaat kami ngan abg long dan kak gee keluar pusing2 bandar PD utk silau2 kot2 ade lah tempat utk berteduh...kak gee search2..dan jumpa satu hotel yg not bad jugak lah...dan boleh la utk kami tido jek pon..hehehe....set! Kami menginap di situ...kak gee check-in kan...

Kak gee: Nah, kunci korang..bilik 108..kami sebelahnya...109..

*********************************************************************************
"108! 108!" *kuk..kuk kuk!!*
"Sila bukak pintuu!!"
Tersentak balik. Oh mmg aku tak mimpi!

Apa lagik..sah! Mmg aku xmimpi!
"Abang2! Bangun2....dengo dak tuu..? Orang jabatan agama kott!"

Yes! Mmg la tepat sekali sangkaan aku....my lifetime drebar punya mamai2...sampai wallet pon xtau duk kat mana...nk cari IC ngan kad kawen...aku pulak dah ready ngan kain selimut yg aku buat cam tudung..mane sempat nk capai2 tudung sume...mane la tau...depa ambush masuk!

Naseb baek laa warga negeri Pahang nie diberi 2 keping kad kawen, satu untuk si suami dan satu untuk si isteri....disebabkan my lifetime drebar xjumpa2 wallet nye, IC dan kad kawenku ada dijadikan bukti....haduii...kalo xpecaya jugak ingt bgn nk tunjuk perut hihi.....

Yup! Itulah kejadian yg berlaku pada kami di pukul 4pagi....kemudian kami senyap2 dan dengo...


"109! 109!" *kuk..kuk kuk!!*
"Sila bukak pintuu!!"

Hahahhaa! Kami duk gelak, kompem abg long duk sumpah seranah sepuluh juta kali!

Moral of the story:
Bawaklah kad kawen anda ke mana sahaja anda pergi! Lagi2 kalau muka anda2 sekalian ala2 budak sekolah giteww!

Sekian ceritera Hari Merdeka!

No comments: