Monday, January 5, 2009

* Jiwa *

Lama sungguh rasanya meninggalkan ruangan ni, agak banyak kerja, seiring dgn banyaknye cuti ;p mane taknya, isnin cuti awal muharram, khamis pulak cuti awal tahun omputih ehehehe.. hari khamis tu hujan turun agak lebat jugak waktu pagi..macam xmau bangun jek, tapi tdo lelame pon xbest jugak. Pukul 2.30p.m umie bersiap-siap nk keluar, rupe2 makcik sal depan umah cik nemo buat satu majlis ilmu yg cik nemo kira lebih selesa dipanggil liqa' @ usrah. Umie bertanya, sama ada cik nemo nak turut serta atau tidak, masa tuh cik nemo ngah membina puzzle dgn yayah sambil tgk HULK yg ditayangkan di TV3 sempena Tahun Baru. Cik nemo pk2..mmm..boleh juge! Tak sampai 3 minit, cik nemo dah keluar rumah, ready to go! mcm jauh jek ;p carik mana2 baju yg xpayah gosok, jimat mase! Satu liqa' yg amat menarik. Cik nemo agak sleepy di awal2 liqa', dah menjadi tugas si setan, memijak-mijak kelopak mate org time org nak cari ilmu lebih sket! Tapi, si penceramah bijak menuturkan kata2..memberi kata2 semangat untuk tahun baru seiring dgn tajuknya yg menyentuh ttg 'Siapakah umat yang akan masuk syurga tanpa dihisab dan diazab?' Lama kelamaan, rasa selesa, lagi pulak, kiri kanan depan belakang cik nemo semuanya makcik2, nenek2..haihh..sopan2 ;p Kemudian di pertengahan liqa' cik nemo nampak seseorang yang berjalan ke hulu ke hilir dalam pagar rumah cik nemo. Eh! Ayah Ambak! Haaa..ni musti nak mari amek nyor niiee~ Cik nemo xbley nk psstt..psstt kat umie, hormat majlis ehehehe..dah abes tuh, ade makan2 ringan gituh..cik nemo truz bgtau umie kedatangan tetamu tu..umie mengambil beberapa jenis kueh, hormat buat tuan rumah, xkan nk balik terus kan..lps tuh kami mohon diri untuk pulang.. dan seperti biasa, cucu2 nya, Farisha dan Wawa (pic di entri yg lps) akan turut serta bersama Tok aki dan wan nye.

Nak dijadikan cerita, keesokan harinya, Jumaat..hujan turun makin lebat, depan rumah dah bley jadi kolam Kiki Lala.. cik nemo rase mls betul nak gi kejer, ngan ujan cam tuh..cik nemo sesiap, bantai pakai baju semalam jek ;p haaa..ade org xbley pakai baju yg dah dipakai semalam, takut org kate..tp cik nemo..lantaklah, as long as baju tuh masih bersih dan wangi ;p tapi akhirnye..cik nemo xpegi kejer pon..kah3x..xder sape kot kat atas bukit tuh, bos sume sambung cuti..cik nemo pon nk buat ala2 bos jugak ler~ Dah alang2 sesiap, cik nemo pakai jek baju tuh, bagi busuk..rugi ujan2 nie, basuh baju xkering..huuu..lps tu umie plak suke bile cik nemo xgi keje, sbb katenye nk ajak cik nemo ke sekolah, bersih2 kelas untuk sesi persekolahan hari Isnin nanti..tapi ujan ttp xmau berenti..jadi kami2 pon tunggu punye tunggu..akhirnye lps mkn tgh hari, umie, yayah dan cik nemo sesiap untuk ke sekolah...haaaa, rindu betul sekolah cik nemo nih! Sejak meninggalkan Sekolah Kebangsaan Beserah tuh, cik nemo dah xmasuk2 lagi ke perkarangan sekolah, kadang2 cuma di luar aje, antar dan amek umie dr skolah. Sambil cik nemo jln2 untuk ke kelas umie, cik nemo xberenti pot pet pot pet crite kat yayah, tunjuk kat yayah kelas cik nemo dulu sepanjang 6 tahun di sana. Memang nostalgik!
Masuk jek kelas umie, kami mula mengelap, menyusun kerusi dan meja..kelas agak berdebu, maklumlah dah agak lama cuti. Tangan toksah ckp, mmg hitam..

Dah habes susun 40 meja dan krusi, kami mula berkemas-kemas untuk pulang, dah tgk kelas yang penuh dgn krusi meja yg tersusun rapi, cik nemo rindu lah pulak nak duduk macam dolu2, jadi amek peluang bergaye-gaye ;p on the way nak cari paip untuk basuh tgn, nampak satu pondok yg dipanggil 'ZON DENDAAN'. Waahh..zaman cik nemo dolu2 xder niee..ini bermakna kami2 dulu baek2 blake semuanye! ;D Cik nemo kene ketuk ketampi sbb xsusun meja dgn betul, senget!

2 comments:

emceejalanan said...

knw what sis?

i was about to ask my mum mana dia beli tudung munawarrah cun2.

nak bg kat kamu.

tgk kamu dah pakai.

hak alaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...

:D

p/s: mak sy pakai lawa giler mcm pompuan indon kaya dr jakarta. haha. marah die kalo dgr sy ckp cemtuh.

hidayah *^_^* said...

ahaakkss~

i pakai cam minah indon x? ;p