Friday, May 18, 2012

Tetap Salah!

Dalam seminggu ni, penulis berada dalam situasi yg agak tidak digemari - di mana berada dalam suasana masing2 suka menyalahkan org lain...susah agaknya nk mengaku kesalahan tu terbit dari tindakan kurang relevan diri sendiri!

"Aku jadi cm ni sbb xder org paham ape kehendak aku"
"Eleh..ko tu duk marah2 org, ko tuh lagik teruk dulu"

Penulis agak pantang bilamana kita cuba nk perbetulkan kesalahan yg nyata di depan mata, kesilapan lampau kita dulu dibuat perbandingan! Agak kurang cerdik tindakan itu penulis rasakan! Kesilapan lampau kita mungkin telah kita sedari dan kerna kesedaran itulah kita tak mau kesilapan itu berulang kembali! Teguran dibalas dengan hentaman! Agak tidak adil kan?

Itulah sifat tercela dlm diri manusia - SUKA salahkan org lain atas pilihan, tindakan dan kekurangan diri sendiri. Meh penulis klasifikasikan jenis2 manusia nie..dari pembacaan dan pengetahuan penulis, manusia ni ada 2 jenis: Sama ada kita ni tergolong dalam golongan Internalists atau Externalist. 

Ahaaa...kita ni tergolong mane satu?

Golongan Internalists ni adalah mereka yang berorientasikan PENCAPAIAN iaitu BERTANGGUNGJAWAB atas TINDAKAN, kejayaan mahupun kegagalan yg mereka hadapi.
Golongan Externalist pulak pastilah yg bertentangan dengan golongan yg disebut di atas kan.. - mereka yg TIDAK bertanggungjawab atas TINDAKAN mereka dalam hidup, dan BERSEMBUNYI di sebalik ALASAN.

Dan...mereka inilah org yg gemar menyalahkan org lain atas kegagalan mereka dan menganggap diri mereka adalah MANGSA keadaan! Memang KURANG cerdik!

Padahal, apa yg kite ada atau peroleh skrg adalah hasil dari pilihan kita. Kehidupan skrg mencerminkan cara kita memberi respon dan bertindakbalas dengan apa yg berlaku. Bukannya HASIL dari TINDAKAN org lain! 

Bukan main banyak alasan kita bila sesuatu kesalahan dpt dikesan. Alasan tu bagi penulis adalah satu PEMBOHONGAN yg kita beritahu kepada diri kita sendiri dan mahukan org lain mempercayainya. Dah tau sampai opis lambat, kuarlah awal, xpayah nk salahkan cuaca mahupun traffic jam...contohnya la kan.....

Kita semua di muka bumi ni, mempunyai KUASA untuk membuat pilihan dan kita BERTANGGUNGJAWAB membuat pilihan yg tepat.
Senario1: Kita mempunyai kemampuan utk memburukkan lagi keadaan.
Senario2: Kita juga mempunyai kemampuan utk melakukan yg lebih baek

Setuju?
Walau betapa banyak pon kesilapan yg kita dapati dari org lain dan menyalahkannya, tidak akan mengubah kita pon...xbahagia pon... Membazir masa jer!

Tapi, kalau nk salahkan diri sendiri pon kenalah berpada-pada..jangan sampai nak BUNUH DIRI pulak...nk putar balik roda kehidupan xmungkin dapat...terimalah takdir yg telah berlaku..yang mampu kita ubah ialah diri kita di masa akan datang..semoga kesilapan kita yg lalu dpt kita perbaiki dengan lebih baek dan elok...insyaAllah!

Jadilah golongan Internalist,
bukan Externalist!! 

No comments: