Friday, September 3, 2010

Selingan

Salam Ramadhan semua!
24 Ramadhan, cepat nye mase berlalu. Tanpa sedar, dah 24 hari kita berpuasa di bulan mulia ni, eheeemm eheemm..bg yg berpuasa penuh la kan hihi..dan tanpa kita sedari juga, ia semakin meninggalkan kita..perasaan anda? ape2 pon mcm2 ragam la boleh dicurik-curik tgk dalam bulan pose nie..terutama bila xpenah2 bgn awal pagi untuk bersahur kan..



Pehtuh, da kol 4.00 ptg, dah xsenang duduk da kat opis, duk berkira-kira, bazar mane nk pegi, makanan ape nak beli pulak utk berbuka..yg mana hasilnya..kompem ade jek yang nk menambahkan koleksi dalam peti ais, nk buang sayang..kalo ade ayam itik blakang umah, bley la jugak sedekah..


Pehtuh, tiap2 ari, bukak jek newspaper online, ade jek berita org putus jarilah, buta matalah, dan yang paling menyedihkan sehingga ada yang membawa maut. Aku pon pelik..ngape bila bulan raye baru nak maen mercun, ngape xmaen kat bulan2 lain2?


Pehtuh, haaa...yg nih mmg xdapek nk larilaa..hihi..semangat sume borong memborong selagi boleh! *Tibe2 teringt kerepek yang bakal dibawa pulang! Kompem kene bebel ngan bonda, padahal da pesan..rase cm sket jek order, tp xtau ngape bile order sampai, cam banyak pulak!*
Tapi..bab2 shopping mmg aku fail, xminat, jadik kang esok nak raye aku pilih jek la mane2 baju yg sedia ada hihi


Pehtu, bile dekat2 nk raye nie, penuh la inbox ngan kad2 raya elektronik dari rakan taulan..senang, xpayah nak beli tempek2 setem lagik, pegi pejabat pos sume, click jek, truz sampai destinasi..tapi feel tuh xsama, kalau dulu2, semangat simpan duit, nak beli kad2 raya, penuh dalam buku 555 senarai alamat kawan2, sampai kawan sbelah umah pon anto pejabat pos jugak, betapa semangatnya! Pastu, dah dapat kad raye tuh, bermula la aksi balas membalas! Kalo ade yg xbalas tuh, kompem masuk skolah balik, wat2 merajuk haha..Toksah ckpla.. kalo dengo bunyik motor posmen tuh jek, uihh sanggup kuar umah, buat2 menyapu laman walaupon tgh2 pose, tunggu kad raya punya pasal hihi..Tapi kan aku tabik kat sorang kawan baik aku ni, Ketua Kelas! Semangat tuh tak ilang, sehingga last year pon aku maseh terima kad raya daripada dia, TERIMA KASIH SAHABAT! ;D Pastu aku pon capai phone, taip SMS dan hantar kat ko Arep, begitulah selalunya..sampai ko ckp, "Ko memang dayah, bukan nak balas kad raye aku!"


Dah ujung2 Ramadhan ni jugak..ramaila yg dah apply cuti utk pulang ke kampong halaman. Aku rase, org2 bujang mcm aku ni, semangat die lebih sket sampai ter'apply' lebey cuti. Ape2 pon smoga slamat semuanya aku doakan buat diri aku sendiri, sanak saudara dan rakan2 taulan sekalian. Berhati-hati di jalan raya!


Di kesempatan ni jugak, aku menyusun sepuluh jari, memohon maaf di atas segala kesilapan yg dizahirkan..

Sungguh aku
Mohon untuk dimaafkan
Atas segala salah dan silap
Mungkin perbuatanku melampaui batas
Mungkin kata-kataku mengguris perasaan
Mungkin penulisanku punca salah faham
Mane tau aku mengganggu kau tidur
Mane tau aku tersilap membuang surat cinta kau yang disangka sampah sarap
Mane tau aku guna flashdisk yang bunting anak2 virus ke laptopmu sehingga crash
Mane tau aku termakan biskut yang kau beli utk brekfes
Mane tau aku terpinjam pen kau sampai habis dakwat
Mane tau aku menyanyi dalam bilik air di pagi2 hari sampai gelegak darah kau
Mane tau aku terlupa mop lantai di tika namaku terpampang di jadual kebersihan rumah
Mane tau aku menyebabkan kau terlepas kelas
Mane tau aku ... aku.. sume2 lah yang silap
Setelah sebulan berpuasa
Di hari kemenangan aku memohon keredhaanmu
Agar segala silap perbuatanku diampunkan


Di kesempatan ni jugak, kalau2 ade pertanyaan seperti di bawah, dan sewaktu dengannya,

Inilah jawapanku,



Opss..kawan2, jgn teruja sgt! Blom raya lagik tau!


Di sepuluh malam2 terakhir Ramadhan ni diharapkan kita sama2 menghidupkan ia sepenuhnya agar kita juga menjadi insan terpilih di kalangan-Nya. Semoga Ramadhan kali ini menjadi Ramadhan yang terbaek buat kita dan diberi peluang utk menikmati Ramadhan yg seterusnya, insyaAllah..

No comments: